PSInsider a luat naștere din dorința de a motiva oamenii și de a împărtăși publicului larg, prin intermediul unui limbaj prietenos, cele mai noi informații din domeniul psihologiei, acoperind o serie de tematici precum sănătatea mintală și emoțională, dezvoltarea personală, educația continuă, parenting, terapia copiilor, adolescenților, adultului, cuplului și familiei, psihologia resurselor umane. Vino și tu în cadrul Comunității PSInsider, Comunitatea Oamenilor de Bine!
Pagini
▼
Pagini
▼
sâmbătă, 30 septembrie 2017
Tehnici de bază pentru a construi o echipă eficientă
Deși munca dumneavoastră implică un grad ridicat de independență, inevitabil sunteți nevoit să lucrați împreună cu ceilalți. A găsi modalități de a construi echipe de lucru care să îndeplinească sarcinile stabilite poate reprezenta, adesea, o provocare, mai ales atunci când sunt oameni cu diferite seturi de abilități tehnice și personale. Există câteva tehnici de bază pe care le putem folosi pentru a construi o echipă care să fie precum o unitate coerentă atunci când vine vorba de talentul și de contribuția fiecărui membru.
1. Identificarea capacității de muncă
Einstein spunea că fiecare om este un geniu, dar dacă judeci un pește în funcție de capacitatea sa de se cățăra în copac, acesta rămâne un „prost”. Atunci când vine vorba despre a construi o echipă, este foarte important să fie identificate diferitele talente, abilități și capacități, pe care membrii de echipă le aduc. A identifica ceea ce face bine fiecare membru de echipă poate contribui la o maximă eficientizare a activității prin intermediul folosirii tuturor resurselor umane. A oferi o sarcină de serviciu care nu are nicio legătură cu abilitățile unei persoane este o rețetă de eșec sigură. Pe de altă parte, a vă baza pe diferitele talente și abilități din partea echipei vă ajuta să atingeți cele mai bune rezultate.
Faceți-vă timp pentru a întreba fiecare membru ce aduce special echipei. Ce abilități și capacități deține care pot contribui la un proiect de succes? Ce simte fiecare membru că i se potrivește cel mai mult? Cum poate echipa utiliza toate aceste talente și resurse pentru a obține cele mai bune rezultate?
2. Intrați în rol
Când vi se oferă un rol în cadrul unei echipe, este foarte important să vă asumați acest rol, indiferent dacă este un rol nou sau unul provocator. Asigurați-vă că știți care sunt așteptările de la dumneavoastră și cele pe care le aveți de la ceilalți. Încercați să comunicați deschis și onest cu ceilalți membrii ai echipei astfel încât să vă aliniați din punct de vedere al așteptărilor, al limitelor și al regulilor. Munca în echipă poate fi o provocare chiar și în cele mai fericite contexte, dar cu atât mai mult cu cât rolurile sunt neclare. Cheia succesului unei echipe constă în a stabili clar ce rol ocupă fiecare persoană.
3. Învățați întregul proces
Dincolo de asumarea rolului, este important să nu vă izolați în piesa dumneavoastră de muncă. A învăța întregul proces nu doar confirmă faptul că înțelegeți care este rolul și responsabilitatea dumneavoastră, vă și ajută să cunoașteți atât ceea ce așteptați de la ceilalți, cât și ceea ce așteaptă ei de la dumneavoastră. În felul acesta, vă poziționați activitatea într-un context mai larg, ceea ce implică și interconectarea dumneavoastră cu ceilalți membri ai echipei în rezolvarea diferitelor probleme ce pot apărea. În cel mai rău caz (părăsirea echipei de către un membru sau o criză de personal), a avea o echipă ai cărei membrii cunosc întreg procesul poate constitui o soluție salvatoare.
Cea mai bună cale de a învăța întregul proces este de a vorbi cu ceilalți membrii care realizează sarcini diferite prin a-i asculta activ si a le adresa întrebări. Acest lucru ar demonstra grija și interesul dumneavoastră pentru succesul activității, în general. De asemenea, relațiile interpersonale stabilite la nivelul echipei vor fi mai puternice și productive.
miercuri, 27 septembrie 2017
Te exasperează comportamentul teatral si isteric al oamenilor însetați de atenție? Află cum îi poți aborda fără să îți pierzi răbdarea!
Majoritatea sunt buni oratori si isi folosesc sarmul personal ca sa impresioneze, insa joaca in permanenta un rol. Cauta sa atraga atentia tuturor si pentru asta ar face orice. Daca ii spui ca intrece limita incercand sa atraga atentia asupra sa, cel mai probabil va nega ca facea asta, se va simti chiar lezat si va sustine ca asta a fost dispozitia lui de moment. Histrionicul crede ce spune si nu isi da seama ca functioneaza si gandeste astfel.
Personalitatile histrionice au destul de putin conturata atat capacitatea de autoobservare, cat si pe aceea de a-si accepta propriile emotii. Ei pot sustine ca fac pe bufonii pentru ca sunt intr-o dispozitie exuberanta, in timp ce emotia lor este mai degraba de teama de a nu placea, care ii si impinge sa se dea in spectacol. A constientiza aceasta teama este poate mult prea angoasant pentru el si atunci o indeparteaza printr-un mecanism de aparare, al carui rol este acela de a proteja constiinta de emotii negative.
Cum sa ne comportam cu persoanele histrionice
- Sa ne steptam la tot felul de exagerari si dramatizari
Daca ai inteles ce este o personalitate histrionica, atunci stii ca aceste comportamente teatrale si excesive nu sunt capricii, ci reprezinta un fel de a fi care face parte din personalitatea lor. Este, deci, inutil sa spui: “Ar trebui sa termine odata cu tot circul asta” si sa te enervezi. Caci pentru personalitatea histrionica nu este deloc un “circ”, ci comportamentul sau obisnuit, felul in care cauta sa se afirme in ochii celorlalti, in care vrea sa elimine unele emotii mult prea deprimante. Decat sa te enervezi atunci cand aceasta personalitate pare sa intreaca orice limita, incearca mai bine sa accepti ca histrionismul sau este ceva obisnuit, ca si miopia ori calvitia. Te enerveaza prietenii tai pentru ca sunt miopi ori cheli?
- Sa le lasam din cand in cand sa se manifeste, dar stabilind unele limite
Faptul de a le respinge duce la o inrautatire a comportamentului lor. Cu cat reactia de respingere a grupului este mai intensa, cu atat mai mult histrionicul se va stradui sa-i recastige atentia printr-o serie de comportamente din ce in ce mai exagerate, ceea ce face ca ostilitatea grupului sa creasca, iar cel in cauza sa dramatizeze intreaga situatie.
Poate ca te gandesti de ce nu realizeaza histrionicul ca interventiile sale excesive ii enerveaza pe toti. De ce nu schimba tactica, manifestandu-se mai putin la sedinte sau la intalniri? Daca ar fi avut o personalitate “normala” ar fi tinut seama de intreaga situatie si ar fi incercat sa-si schimbe comportamentul. Dar este o personalitate dificila si ii este greu sa-si modifice comportamentul, pe care il repeta intr-un mod rigid.
Daca i se acorda atentie si importanta rolului pe care il are, histrionicul poate deveni mai maleabil. Lasa-i un spatiu de actiune, dar stabilindu-i totusi limitele.
Sa le aratam interes ori de cate ori au un comportament “normal”.
Uneori, mai ales daca este incredintata ca interesul este indreptat asupra ei, personalitatea histrionica se va debarasa, fie si pentru cateva clipe, de comportamentul ei teatral sau manipulant. Atentie! Nu lasa sa treaca aceste momente fara a reactiona. Caci in acest fel ii arati ca apreciezi faptul ca se comporta astfel.
Cand simti ca vrea doar sa atraga atentia si vorbeste doar ca sa nu taca, raspunde-i monosilabic si ia aerul ca esti cu gandul in alta parte. Cand spune lucruri pertinente, priveste-l in fata, incuviinteaza si pune-i intrebari din care sa vada ca il asculti cu adevarat.
Acesta este un principiu valabil atat in educatia copiilor, cat si cu colaboratorii, sau in atitudinea fata de personalitatile dificile: adesea, cel mai potrivit mijloc de a descuraja un comportament incomod este de a incuraja comportamentul opus, cand acesta se produce.
- Sa te pregatesti sa treci de la statutul unui erou la cel al unui dusman, si invers.
Personalitatile histrionice au tendinta de a idealiza ori de a desconsidera persoanele din anturajul lor. De ce? Pentru ca poate cauta emotii intense, emotii pe care efectiv nu le pot controla. Poate pentru ca aceste personalitati sunt inzestrate cu un soi de solvent care le dizolva emotiile profunde a caror constiinta ar fi mult mai greu de suportat.
Pentru a mentine totusi o activitate emotionala isi vor face aparitia emotiile de substitutie. Poate ca aceste personalitati retraiesc o situatie din copilarie in care se straduiau sa castige atentia unui tata distant pecare il idealizau. Colaboratoarea ta histrionica te va diviniza, asa cum un grup de fani isi venereaza vedeta preferata, dar in cazul in care o deceptionezi va sfasia (simbolic) imaginea ta in mici bucatele si va sustine ca esti rau si meschin. Nu te nelinisti prea tare, caci in clipa in care vei manifesta din nou interes pentru persoana ei, iti vei recapata locul in inima sa.
Sursa: Cum să ne purtăm cu personalitățile dificile-François Lelord şi Cristophe André
luni, 25 septembrie 2017
10 semne ca aveți o personalitate anxioasă
Anxietatea este o emoție firească. Cu toții suntem mai mult sau mai puțin anxioși în fața unor situații ce comportă un anumit risc, când dam un examen, înainte de a lua cuvântul în fața unei adunări, când se întâmpla să zăbovim în drumul spre gară, etc. Și, cum nu este prea plăcut să încerci o emoție precum anxietatea, vom căuta să o ocolim procedând în așa fel încât să evităm orice risc: cei mai anxioși se vor pregăti cat pot mai bine pentru examene, își vor pregăti discursul și vor face totul pentru a ajunge din timp la gară. Ei vor încerca să prevină riscul de a pierde controlul situației. Dar persoanele mult prea anxioase vor evita dezagreabilul anxietății pur și simplu neprezentându-se la examene, pe care le consideră (uneori în mod nejustificat) prea grele, sau refuzând să-și susțină discursul, ori renunțând la călătorie, căci toate aceste situații le-ar pricinui mult prea multe griji.
Persoanele anxioase suferă de o reglare un pic cam sensibilă a ”sistemului lor de alarmă ”: gândurile lor anxioase, tensiunea fizică și comportamentul de control se declanșează mult prea adesea și cu prea mare intensitate în raport cu evenimentul.
Convingerea lui fundamentală ar putea fi formulată astfel: “Lumea este un loc în care pândesc tot soiul de primejdii și dezastre.” O alta convingere a lui ar putea fi aceasta: “Dacă ești prudent, poți evita multe accidente și incidente.” Lumea este un loc cu multe pericole, dar nu trăim obsedați de ele. De fapt, convingerile anxiosului și cele ale unei persoane ce nu este anxioasă se deosebesc doar prin frecvența și intensitatea lor. În mod cert, o nenorocire poate veni oricând, suntem ființe vulnerabile și pieritoare, dar cei mai mulți dintre noi trăiesc pierzând din vedere tocmai acest fapt.
Cele 10 semne că sunteți o persoană anxioasă sunt:
• Adesea nu pot dormi din cauza grijilor
• Riscul de a pierde un tren mă angoasează teribil
• Mi se reproșează adesea că îmi fac prea multe griji pentru orice
• Întotdeauna mă achit de obligații (facturi, impozite, chitanțe) cat pot de repede
• Când se întâmplă ca o persoană pe care o aștept să întârzie, nu pot să nu mă gândesc la un accident
• Am tendința de a verifica de două ori mersul trenurilor, rezervările și întâlnirile
• Adesea îmi dau seama prea târziu că mi-am făcut prea multe griji pentru un lucru puțin semnificativ
• Câteodată, în timpul zilei, simt nevoia să iau un calmant
• Când sunt luat prin surprindere, am palpitații
• Uneori mă simt tensionat fără să știu de ce.
sâmbătă, 23 septembrie 2017
Cum să faci față valului de acuzații aduse de un paranoic, fără a cădea în capcana acestuia?
Cine nu a interacționat vreodată cu un paranoic? Cine nu a fost acuzat pe nederept si in mod obsesiv, măcar o dată?
Dacă ai avut "ghinionul" unei asemenea interacțiuni, te invit sa afli mai multe despre personalitatea paranoică și despre modul în care îi poți face față, fără a cădea în capcana acestuia.
Acest tip de personalitate se caracterizeaza cu precadere printr-o foarte mare suspiciozitate la adresa celorlalti, mai ales la adresa partenerului/partenerei de cuplu.
Mai mult, gandirea paranoicului este una deosebit de rigida, aratandu-se implacabil la explicatiile sau argumentele aduse.
Strategii de raspuns!
1.Exprima-ti motivele si intentiile cat se poate de limpede!
Un paranoic va avea mereu tendinta de a-si imagina ca vrei sa-i faci rau. Prin urmare, ar trebui sa eviti sa-i oferi indicii care sa-i dea de banuit.
Cel mai bun mod de a comunica cu acesta face referire la transmiterea unor mesaje clare care sa nu lase loc interpretarilor de orice fel.
De exemplu, ii poti spune: “Ai stabilit sa mergem in vizita la parintii tai fara sa ma instiintezi si aceasta ma supara. Data viitoare, as prefera sa vorbesti mai intai cu mine.” In acest mod, practic, ii descrii celuilalt comportamentul sau.
In nici un caz, sa nu-i spui: “Nu mai merge asa. Daca o sa se mai intample o data, nu te mai bazezi pe mine.” Aceste vorbe denota critici evazive si amenintatoare, ceea ce il va infuria pe celalalt.
2.Mentine un contact regulat cu el/ea!
Relationarea cu un paranoic genereaza, adesea, tensiuni extreme greu de gestionat. In astfel de situatii vei avea tendinta de a-l evita sau de a o evita.
Recomandarea mea consta in a te indeparta de acele persoane care se inscriu in tabloul paranoic fata de care nu te simti atasat/a. Cu toate acestea, exista cazuri in care paranoicul despre care vorbim sa fie o persoana apropiata tie, fie o ruda, un prieten, un vecin sau chiar partenerul/a de viata.
Daca il vei evita, acesta va crede ca uneltesti ceva impotriva sa ori ca il/o dispretuiesti.
3.Lasa-i unele mici victorii, dar gandeste-te bine care!
Toata lumea are nevoie de succese mai mari sau mai mici, pentru a-si mentine echilibrul. Insa, paranoicul este insetat dupa acestea. Daca il privezi de aceste succese, risti sa-i amplifici furia.
Este important sa stii sa-i cedezi in ceea ce ti se pare neesential, dar stabilind totusi o limita, pentru a nu ceda in ceea ce este esential.
De exemplu, lasa-l sa creada ca vacanta frumoasa petrecuta impreuna este meritul sau, atata vreme cat nu te simti lezat/a in amorul propriu.
Sursa: Cum să ne purtăm cu personalitățile dificile-François Lelord şi Cristophe André
marți, 19 septembrie 2017
Știai că mai mult de 70% din informații sunt transmise la nivel nonverbal?
Comunicarea înseamnă mai mult decât transmiterea unui mesaj, înseamnă și abilitatea de a primi mesaje, de a asculta activ și de a descifra limbajul nonverbal. Cel mai adesea, oamenii sunt focusați pe a învăța să vorbească și să scrie, însă aceasta reprezintă doar o componentă a comunicării, poate nici măcar cea mai importantă.
Procesul comunicării este unul complex. Dincolo de limbajul oral și scris, există alte forme de a comunica, conform studiilor de specialitate. Oamenii comunică în diferite forme:
• Comunicarea nonverbală: Comunicarea fără cuvinte, precum contactul vizual sau postura;
• Comunicarea verbală: Comunicarea cu cuvinte, atât în scris cât și oral;
• Limbajul trupului: Comunicarea prin intermediul gesturilor, a spațiului personal și a atingerilor;
• Comunicarea artistică: Comunicarea prin intermediul imaginilor sau a altor instrumente media;
• Comunicarea muzicală: Comunicarea prin intermediul muzicii, cu sau fără versuri.
Deși avem o metodă preferată de a comunica, folosim toate căile de comunicare, întrucât toate interferează. A învăța să comunicăm eficient în multe forme ne ajută nu doar atunci când avem un mesaj de transmis, ci și când avem un mesaj de primit.
Studiile de specialitate arată că mai mult de 70% din informații sunt transmise la nivel nonverbal. Alte studii indică faptul că dacă limbajul nonverbal nu este congruent cu cel verbal, interlocutorul va avea îndoieli cu privire la veridicitatea mesajului. Îmbunătățirea comunicării nonverbale vă poate ajuta să vă îmbunătățiți abilitatea de a comunica, în ansamblul ei.
Îmbunătățirea comunicării nonverbale începe cu pasul conștientizării. Acordați mai multă atenție modului în care vă folosiți trupul atunci când vorbiți cu cineva sau ascultați pe cineva. O poziție deschisă, un contact vizual frecvent dar nu permanent, aprobări din cap și o postură relaxată vă ajută sa comunicați faptul că sunteți o persoană deschisă, abordabilă și disponibilă să comunice cu onestitate. Pe de altă parte, o poziție închisă, cu brațele încrucișate, cu privirea în jos, fără contact vizual, toate sunt indicii ale faptului că nu comunicați deschis sau a faptului că nu ascultați ceea ce vi se spune. Mișcarea de pe un picior pe altul sau pășirea continuă reprezintă semne de agitație și nerăbdare. Oamenii obișnuiesc să facă multe lucruri fără să se gândească, mai ales atunci când sunt ocupați. Luați-vă un răgaz de timp pentru a acorda atenție limbajului nonverbal, atât al dumneavoastră cât și al celor din jur. Fiți atenți la propriile reacții la comportamentul celorlalți.
luni, 11 septembrie 2017
Empatia, un indicator cheie al faptului că ești o persoană inteligentă emoțional
Empatia este una dintre cele mai importante abilități soft pe care o putem dezvolta pentru a crea relații interpersonale mai armonioase. Empatia este abilitatea de a simți trăirile altor persoane, fără a ne identifica cu acestea. Dezvoltarea empatiei ne permite să ne imaginăm că fiind în pantofii altei persoane și să răspundem din această postură. Atunci când manifestăm empatie, reușim să creăm conexiuni cu ceilalți, ceea ce ne ajută în munca de echipă sau în crearea unor obiective comune. De asemenea, empatia ajută membrii de echipă să lucreze într-o manieră complementară din punct de vedere al abilităților profesionale, având aceeași viziune cu privire la finalitatea muncii depuse.
Empatia este una dintre componentele a ceea ce este cunoscut sub denumirea de inteligență emoțională. Inteligența emoțională este abilitatea de a recunoaște și gestiona propriile trăiri afective în vederea unei exprimări adaptate. Exersarea inteligenței emoționale ajută la crearea unor relații armonioase și productive. Există un număr de patru componente principale ale Inteligenței Emoționale:
• Autocunoașterea: abilitatea de a ne recunoaște propriile emoții și motivații;
• Controlul de sine: abilitatea de a ne exprima trăirile în mod adecvat sau daca nu le exprima;
• Conștiința socială: abilitatea de a recunoaște trăirile și nevoile celorlalți;
• Managementul relațiilor interpersonale: abilitatea de a relaționa eficient cu ceilalți.
Împreună, aceste abilități compun Coeficientul de inteligență emoțională, măsura în care avem capacitatea de a exersa abilități personale (soft), precum empatia.
joi, 7 septembrie 2017
Almanah de suflet - 10 citate motivationale care vă vor inspira în clipele grele
Cred că deja v-ați dat seama că îmi plac citatele motivaționale. Le găsesc a fi oaze de inspirație și motivație atât în clipele grele, cât și în cele de liniște sufletească. Căutarea vorbelor de duh îmi pare un bun exercițiu de comunicare cu minți ilustre ale lumii, unele demult apuse în negura infinitului, altele contemporane. Oameni considerați a fi maeștri în arta vieții, dotați corespunzător din punct de vedere intelectual, au fost, sunt și vor fi adevărați lideri de opinie în timpul vieții lor și după. Glasul lor încă mai răsună în conștiința colectivă, lăsând urme trainice în sufletele noastre.
Această călătorie prin labirintul înțelepciunii este una dintre cele mai plăcute și bogate călătorii pe care le puteți face. Aveți nevoie doar de disponibilitate și curiozitate pentru a afla ce au simțit sau ce simt acești oameni, ce au gândit sau ce gândesc acești oameni, ce au visat sau ce visează acești oameni. Aveți posibilitatea de a intra într-un dialog continuu cu ei, menit să vă inspire pașii în viață. Cu siguranță, la finalul unei astfel de experiențe veți fi cu mult mai bogați sufletește.
Cât timp sunteți deschiși în fața evoluției, astfel de citate pot fi adevărate picături de înțelepciune în oceanul misterios al vieții. Permiteți-vă să creșteți, beneficiind din plin, chiar cu sete, de aceste surse de inspirație, pardon de hidratare. Veți constata o schimbare în bine a propriei vieți.
În cele ce urmează, veți regăsi o selecție de o sută de citate celebre, potrivită pentru cadrul de față însă mult prea mică în raport cu impresionanta colecție de înțelepciune a lumii, transpusă pe hârtie pentru a fi lăsată umanității drept moștenire. Vă invit să călătorim împreună printre vorbele cu tâlc de mai jos!
1. Sunteți aici pentru a permite scopului divin al universului să se dezvăluie. Aceasta este dimensiunea reală a importanței voastre - Eckhart Tolle
2. În definitiv, nu anii din viața ta sunt cei care contează, ci viața din anii tăi. - Abraham Lincoln
3. Ceea ce credem noi că este adevărat, ceea ce credem noi că este posibil devine adevărat şi posibil! - Anthony Robbins
4. Nimeni nu te poate face să te simți inferior fără consimțământul tău. - Anna Eleanor Roosevelt
5. Toate animalele, exceptând omul, știu că principalul scop al vieții este să te bucuri. - Albert Camus
6. Lumea pe care am creat-o este un proces al gândirii noastre. Nu poate fi schimbată fără a ne schimba gândirea. - Albert Einstein
7. Viața îți va plăti orice preț îi vei cere. Trebuie să știi să ceri inteligent. - Anthony Robbins
8. Idealurile care mi-au luminat calea şi mi-au redat din timp în timp curajul de a înfrunta viața cu bucurie, au fost: bunătatea, frumusețea şi adevărul. - Albert Einstein
9. Noi oamenii suntem ființe sociale. Venim pe această lume în urma acțiunii altora. Supraviețuim datorită celorlalți. Fie că ne place, fie că nu, sunt puține momente în viată când nu beneficiem de pe urma acțiunilor celorlalți. Din acest motiv nu e deloc surprinzător că în mare parte fericirea noastră apare în contextul relațiilor noastre cu ceilalți. - Dalai Lama
10. Averea cea mai de preț e viața, și viața noastră, vă rog să mă credeți, nu atârnă decât de un fir de păr. - Alexandre Dumas