Pagini

Pagini

miercuri, 28 decembrie 2016

Rămas bun, 2016! Bun venit, 2017!


Momentul trecerii dintre ani se apropie cu pași repezi. Mai sunt doar câteva zile până la încheierea acestui an. Un an firesc, un an în care fiecare dintre noi a înfruntat provocări mai mici sau mai mari, un an în care ne-am emoționat, am râs și am plâns deopotrivă, și cel mai important, am învățat cate ceva din  lecțiile de viață menite.
Te invit să te gândești puțin la cum au evoluat lucrurile pentru tine anul acesta, la cum ai dat startul lui 2016 și la starea ta de spirit de la sfârșitul anului. Câte dintre obiectivele setate inițial au avut sorți de izbândă pe parcursul anului?
Deși pare un clișeu, realizarea unui inventar al gândurilor și al faptelor întreprinse, vine în sprijinul celor care vor să evolueze an după an.    Poate că, vei constata că o mare parte dintre planurile tale au stagnat sau au eșuat. Poate că, dimpotrivă, în acest moment ai un sentiment de mândrie că te-ai descurcat foarte bine anul acesta. Oricum ar fi, ia-ți un moment de răgaz și respiră adânc...Nu te gândi la nimic....Doar respiră....Simte viața și bucuria de a fi, de a iubi și de a te lăsa iubit de oameni dragi sufletului tău.
După ce ai consumat un astfel de moment, concentrează-ți atenția asupra următorilor tăi pași. Încotro te poartă acestia? Care sunt următoarele tale obiective? A rămas ceva suspendat în timp? Daca da, mai este de actualitate pentru tine?
Anul 2017 se prezintă ca fiind un nou început. Si nu mă refer să renunți la viața ta, la oamenii care te înconjoară sau la job-ul tau. Însă, cred că este necesar să facem puțină curățenie în suflet, în minte și în viață. Pentru a întâmpina cu brațele deschise noul, uneori este nevoie să creăm spațiu. Atunci când toate cele vechi se adună laolaltă, este foarte puțin probabil să permiți unor experiente noi să se producă sau să inviți oameni noi în viața ta. Asadar, uneori, este productiv să renunți la ceea ce îți face rău pentru a beneficia de ceea ce îți face bine. Poate fi vorba despre anumite emotii sau credințe, poate fi vorba despre anumite comportamente sau atitudini, poate fi vorba despre anumite persoane....tot ceea ce trebuie să faci este să conștientizezi ceea ce te blochează sau te împiedică să evoluezi. Aici se produce schimbarea. Devenind mai conștient, lumea ta interioară se transformă, ceea ce se va reflecta în realitatea exterioară.
O dată ce ai făcut bilanțul anului, vei putea creiona mult mai creativ propriul tablou al viitorului.
Vă propun ca în anul care vine:
- să zâmbiți mai des
- să oferiți mai multe îmbrățișări
- să iubiți mai mult
- să vă bucurați de simplitatea naturii
- să alegeți să trăiți sănătos
- să faceți planuri de viitor
- să petreceți mai mult timp cu familia
- să îndrăzniți să vă urmați visurile
- să vă iertați pentru greșelile trecutului
- să trăiți ancorați în prezent
- să fiți fericiți așa cum sunteți 😉

Rămas bun, 2016! Bun venit, 2017!

luni, 26 decembrie 2016

GÂNDURI: Dezertori în Iubire sau Iubitori Asumați?


Cu toții știm că iubirea se simte într-o manieră atât de personală încât doi oameni nu pot iubi la fel vreodată.
Mai știm că fiecare iubire este altfel atât din perspectiva chimiei unice care se produce între un bărbat și o femeie, cât și din perspectiva etapei de viață la care se consumă  aceasta.
Uneori, iubirea este pură și inocentă, alteori este pasională și fulgerătoare. Uneori aceeași iubire poate fi blândă, alteori agresivă. Uneori simțim că iubirea ne face bine, alteori ne simțim rău. Uneori iubirea poate fi constructivă, alteori nu. Se și spune că în dragoste și în război este permis orice. Mai mult, parafrazând numeroase replici de film, "De la iubire la ură nu este decât un singur pas...". Ceea ce este adevărat! Orice investiție emoțională pozitivă se poate transforma într-una negativă. Același lucru se poate întâmpla și în cazul sentimentelor negative. Iubirea ascunde în spate Ura. Ura ascunde în spate Iubirea. Cele două sentimente par a avea o înțelegere. Când unul intră în prim plan, celălalt se retrage în culise. Și invers!

Important este să fim conștienți. Important este să iubim asumat și responsabil. Iubirea nu apare și dispare de la sine. Nu! Aceea nu este Iubire, ci este emotie, entuziasm sau pasiune. Iubirea ia naștere într-un act conștient de angajament față de omul pe care "decizi" să îl iubești. Iubirea presupune eforturi constante și reciproce de a crește sau cel puțin de a întreține vie flacăra relației. Deși, iubirea implică doi oameni, iubirea se dăruiește necondiționat, fără așteptări menite a ne inflama Egoul. "Te iubesc doar dacă îmi aduci flori sau doar dacă îmi pregătești cina." Iubirea presupune refuzul de a abandona relația atunci când totul pare că se duce de râpă și lupta pentru a o resuscita. Pentru că a abandona este cel mai ușor lucru pe care îl poți face. Într-o lume în care perseverența într-ale iubirii este o caracteristică pe cale de dispariție, pare că trăim într-o lume a dezertorilor în Iubire și a libertinajului în amor.

miercuri, 21 decembrie 2016

PSIHOLOGIA RESURSELOR UMANE-Rolul mentalității antreprenorilor în atingerea succesului


Un sondaj de opinie realizat recent pe un grup țintă de antreprenori din cadrul unui numar de 112 tari din întreaga lume, a adresat respondenților o singura întrebare:
"Cat de eficient esti ca si antreprenor ca rezultat al mentalitatii dvs.?"

Iata răspunsurile oferite:
3 % - Eu imi stapanesc mentalitatea.
29% - Ma descurc bine, însă nu reușesc să trec la următorul nivel.
43% - As putea fi de doua ori mai eficient decat  sunt in prezent daca as avea o mentalitate mai bună.
26% - Operez cu mult mai jos decat potențialul meu si am nevoie de ajutor.

Autorii studiului apreciaza aceste raspunsuri ca fiind ciudate. Pe bună dreptate o mare parte dintre afaceri eșuează. Școlile ne învață cum să creștem din punct de vedere intelectual. Trecerea timpului are grija de maturizarea noastră fizică. Insa, ce se întâmplă cu maturizarea noastră emoțională?

Vestea bună este că inteligenta emoțională se poate antrena. Un om preocupat constant de dezvoltarea sa personala va avea grijă să se mențină într-o stare de spirit pozitivă, controlandu-si in mod adecvat emotiile si interactionand asertiv cu semenii lui.
Ei bine, o astfel de atitudine de viață împreună cu multă muncă și dedicare jobului sau afacerii întreprinse garantează cele mai bune șanse de reușită. Mult succes vă doresc!😉

duminică, 18 decembrie 2016

Experiențele aduc mai multă fericire decât darurile materiale. De Craciun dăruiește experiențe de neuitat! 🎅🎅🎅

Este dovedit științific faptul că experientele aduc mai multă fericire decât obiectele materiale. Mai mult decât atât, un nou studiu indică aplicarea acestui principiu și în cazul oferirii de daruri. Și pentru că ne aflăm în perioada magică a Crăciunului, îndemnul psihologilor este acela de a oferi in dar experiente de neuitat. Diferența este trasata de durata stării de bine indusă de primirea cadoului. In timp ce lucrurile tangibile induc o stare plăcută de moment, trăirea unor experiente frumoase atrage după sine un impact superior al starii de bine.

Studiul anterior menționat arată o recunoștință și o mentalitate de tip altruist superioare din partea celor care s-au bucurat de experimentarea unor astfel daruri decât din partea celor care pur si simplu au primit un cadou material. Explicatia psihologilor americani releva energia si bucuria investită în experiente datorită conexiunii cu alti oameni, a creșterii stimei de sine si a aprecierii valorii adaugate din punct de vedere spiritual.
In general, oamenii sunt mult mai recunoscători pentru ceea ce au făcut în viață decât pentru ceea ce dețin ca patrimoniu.
Iată câteva surse de inspirație pentru sesiunile de cumpărături din preajma Crăciunului: bilete la un concert sau o piesă de teatru, cursuri pentru timp liber alese în funcție de preferințe ( gătit, art craft, dans, teatru, dezvoltare personala etc.), abonament de masaj terapeutic, o minivacanță, săritură cu parașuta, etc.

Sursa: Huffpost.com

joi, 15 decembrie 2016

SANATATE MINTALA: Maladia secolului XXI - STRESUL. Putem preveni apariția stresului in viata noastră ?

Stresul este o parte fireasca a vietii, acesta fiind modalitatea in care corpul nostru raspunde solicitarilor din viata cotidiana. Cateodata se intampla ca raspunsurile noastre sa fie exagerate, generand stari anxioase, boli psihosomatice, disconfort, iritabilitate si alte complicatii mintale si fizice. Acest lucru nu trebuie sa ne conduca la ideea ca stresul trebuie eliminat, ci la gandul ca trebuie sa invatam sa-l gestionam eficient.
Exista un nivel de stres optim, numit eustres, care conduce la:
  • un nivel crescut de motivatie;
  • sentimenul de tonifiere si mobilizare;
  • un nivel ridicat de energie;
  • culegerea si procesarea mai rapida a informatiilor;
  • luarea unor decizii sanatoase;
  • actiuni eficiente si cresterea productivitatii personale;
Reactia noastra la stres este subiectiva, depinzand de importanta pe care o atribuie fiecare persoana in parte. Solicitarile de zi cu zi pot produce stresul psihic doar daca individul anticipeaza faptul ca nu va fi capabil sa le fac fata sau ca nu le va putea satisface fara a pune in pericol si alte scopuri ale sale.  Anticipand consecintele, ne putem modifica starea de stres fie prin evitarea solicitarilor, fie prin indeplinirea acestora la un pret tolerabil, fie schimbandu-ne optica asupra solicitarilor, minimalizandu-le, sau asupra posibilitatilor proprii, sau asupra consecintelor.
Se vorbeste si despre stresul de subsolicitare prin monotonie, rutina, lipsa de stimulare si informatie care impiedica individul sa-si manifeste toate posibilitatile sale, sa-si mobilizeze si sa-si foloseasca resursele.
Stresul psihic antreneaza o participare complexa a intregului organism, prin cresterea colesterolului si a acizilor grasi sangvini, cresterea presiunii sangvine, dureri articulare si inflamatii, cresterea glicemiei, scaderea imunitatii, cresterea metabolismului, tahicardie, cresterea aciditatii gastice etc.
Pentru a ne gestiona eficient stresul, trebuie sa invatam strategii de adaptare prin care sa urmarim:
  • reducerea conditiilor stresante de mediu;
  • tehnici de dezvoltare a tolerantei la stres;
  • mentinerea unei imagini pozitive;
  • mentinerea echilibrului emotional;
  • dezvoltarea unor relatii satisfacatoare cu cei din jur;
Recuperarea dintr-o boala determinata de stres depinde de o varietate de factori din viata noastra, multi dintre acestia fiind determinati genetic(rasa, sex, antecedente familiale) si factori ce tin de aspectele economice, stereotipii culturale, prejudecati sociale etc. Abilitatea unei persoane de a ramane sanatoasa in conditii de stres mai este denumita si rezistenta la stres, ceea ce  demonstreaza la persoana respectiva trasaturi de personalitate care ii intaresc capacitatea de adaptare. Aceste trasaturi de personalitate includ si increderea in importanta lucrurilor pe care le face, credinta ca are putere sa influenteze lucrurile si evnimentele, o viziune asupra schimbarilor din viata ca fiind oportunitati si nu amenintari.
Asadar, ideea de a preveni in totalitate stresul este pe cat de imposibila, pe atat de nedorita, deoarece stresul ramane un stimul important in cresterea si dezvoltarea umana, in creativitatea acestuia. Cea mai buna metoda de preventie este un model parental pozitiv de comportamente si atitudini. O existenta bogata in interese si preocupari  nu ne fereste de trairea unor stresuri psihice intense, dar ne permite sa le depasim fara mari costuri energetice.
Sursa: Letitia Dobranici, Sanatate Mintala, Edit. Fundatia Romania de Maine, Buc.,2008;

duminică, 11 decembrie 2016

Trăim într-o lume a oglinzilor! Tu ce vezi când te privești în oglindă?


Cunoasterea de sine are loc în măsura în care cunoașterea celui de langa noi se petrece efectiv, fiind extrem de importanta in formarea, dezvoltarea sau evolutia psihologica a fiecaruia dintre noi. Intre noi si ceilalti exista o relatie de reciprocitate. Fiecare dintre cele doua entitati influenteaza pe cealalta si invers. Acest fenomen se intampla intr-o masura mai mare sau mai mica, in functie de gradul de influentabilitate si de disponibilitate la schimbare si evolutie.
Pentru ca Eul nostru are nevoie de validare sau de confirmare atunci este necesar ca acesta sa fie confruntat cu oglinda, adica cu celalalt. Traim intr-o lume a oglinzilor. Noi suntem aceste oglinzi. In fiecare oglinda sau in fiecare persoana se reflecta parti din noi insine mai mult sau mai putin acceptate. Uneori ne simtim atrasi de semenii nostri, alteori ii respingem sau pur si simplu ne sunt indiferenti.
Spre exemplu, ne simtim atrasi de cineva, in a carei oglinda se reflecta cel putin o parte din noi insine pe care o percepem ca fiind pozitiva, dezirabila din punct de vedere social, acceptata si valorizata de oamenii dragi noua sau de cei pe care i-am investit cu autoritate.
De asemenea, putem simti respingere fata de o persoana, in a carei oglinda vedem parti din noi insine considerate a fi negative, indezirabile din punct de vedere social. Pentru a nu fi respinsi de ceilalti, reprimam aceste parti mai putin placute ale fiintei noastre, exilandu-le in adancurile psihismului nostru, adica in inconstient. Insa ce credeti ca se va intampla in continuare? Pentru simplul motiv ca am decis, constient sau inconstient, sa nu manifestam in comportamentul nostru toate aceste aspecte “sumbre” ale personalitatii noastre, le vom proiecta in ceilalti. Prima data le-ma respins la noi insine. A doua oara le vom respinge la ceilalti. Si asa se explica fenomenul respingerii unor oameni fara o justificare profunda si rationala. De fapt, prin respingerea acestora ne respingem pe noi insine.
Va povesteam despre relatia cu celalalt. Ei bine, natura acestei relatii este una formativa, educativa sau transformativa. Pe baza acesteia noi crestem zi de zi. Personalitatea noastra se afla intr-o continua restructurare si transformare. In clipa prezenta suntem putin mai diferiti decat in clipa trecuta si putin mai altfel decat vom fi in clipa viitoare.
Pasim pe aceasta lume ca fiinte nou-nascute inzestrate cu o capacitate extraordinara de a primi de la ceilalti, cu maxima incredere, tot ceea ce ni se ofera: emotii, gesturi, cuvinte, atitudini, comportamente, norme, valori, principii etc. Suntem precum un burete. Absorbim, absorbim si iar absorbim. In mod neconditionat, fara discernamant acceptam sa primim in interiorul nostru apropiatul exterior(parinti, frati, bunici, s.a.m.d.). Mecanismele gandirii noastre se afla inca la un stadiu primitiv care nu ne permite sa evaluam, sa analizam critic si sa decidem ce sa acceptam si ce sa respingem.
Mai tarziu, in timp ce ne dezvoltam cognitiv, se formeaza si anumite repere asupra a ceea ce este bine sau nu sa incorporam. Astfel, printr-o analiza critica a ceea ce observam in jurul nostru, decidem sa actionam intr-un mod sau altul. De obicei, incercam sa imitam atitudini si comportamente acceptate si valorizare de cei dragi noua, investiti puternic din punct de vedere afectiv sau de cei considerati a fi importanti, investiti in mod cert cu autoritate. O nevoie fundamental existentiala a omului este nevoia de acceptare si apreciere. Doar astfel ne putem simti valorosi si iubiti. Si cine nu si-ar dori sa se simta valoros sau iubit? Iubirea ne face sa ne simtim speciali si fericiti.
Insa este important ca atitudinea noastra comportamentala sa nu depinda in exclusivitate de expectatiile celorlalti. Un Eu puternic si matur este un Eu care gaseste un echilibru intre conduitele proprii afirmative de Sine si conduitele imitative sau de identificare cu ceilalti. Doar asa putem accede la o stare de armonie si de echilibru atat cu noi insine dar si cu ceilalti.
Rolul celuilalt in dezvoltarea noastra personala este decisiv. Un om nu poate trai singur. Nu va recomand sa incercati sa va izolati total deoarece consecintele ar putea fi dezastruoase pentru sanatatea dvs. mentala.
Cunoasterea celuilalt este esentiala. Practic universal nostru interior intra in contact cu un alt univers psihologic, poate deloc cunoscut pana in momentul acela. Prin insasi natura umana, vom fi predispusi a-l observa, a incerca sa realizam o conexiune, a-l cunoaste asa cum este in mod real, cu propriile nevoi, dorinte, asteptari, trairi etc. pentru a putea relationa pozitiv si armonios. Fiecare om este unic. Nu exista doi oameni identici.  Metaforic vorbind, unii oameni sunt precum o carte deschisa pe care oricine, oricand o poate rasfoi. In timp ce altii sunt mai retinuti chiar si in a-si deschide coperta.
Ne desfasuram existenta pe marea scena a vietii, intr-un spectacol teatral grandios al carei regizor, Divinitatea, este foarte inventiv prin ineditul, noutatea si irepetabilitatea situatiilor si scenariilor de viata care ne solicita intreaga complexitate a fiintei noastre umane. Pentru a ne juca rolul propriei existente onorabil si la scena deschisa, avem nevoie sa invatam a descifra sensul acestuia. Si cum am putea invata mai bine daca nu colaborand unii cu altii, ajutandu-ne reciproc, acceptand unicitatea fiecaruia in parte si intelegand ca impreuna ne putem dezvolta mai frumos. Sa ne cunoastem! Doar asa vom fi capabili sa relationam armonios si echilibrat. Si in plus ne vom redescoperi esenta noastra umana.

sâmbătă, 10 decembrie 2016

Respectarea Drepturilor Omului, Pariul pentru o Viață mai Bună


Drepturile omului sunt acele drepturi specifice tuturor ființelor umane,  indiferent de naționalitate , locul de rezidență , gen, etnie , culoarea pielii, religie, limbă sau orice altă caracteristică. Toți oamenii beneficiază de aceste drepturi ale umanității fără niciun fel de discriminare .

Drepturile umane universale sunt adesea promovate și garantate de lege prin intermediul diverselor forme de exprimare, precum tratatele internaționale, principiile generale și alte surse de legislație mondiala.
Practic , toate guvernele lumii au obligația de a întreprinde măsurile necesare în vederea promovării și protejării drepturilor omului și a libertății fundamentale ale indivizilor și ale grupurilor de indivizi .
Principiile de bază ale drepturilor omului sunt:  Universalitatea, Inalienabilitatea, Interdependenta, Indivizibilitatea, Egalitatea și Non-Discriminarea.
Totodată , orice drepturi implică și anumite obligații .
Principiul Universalității drepturilor omului reprezintă piatra de temelie a legislației internaționale cu privire la aceste drepturi.

Psihologii de pretutindeni au obligația morală și profesională de a influenta într-o manieră pozitivă promovarea și respectarea tuturor drepturilor omului, in vederea creionarii de scenarii de viață câștigătoare în valori precum demnitatea, libertatea și frumusețea spirituală .
Mai jos gasiti Declaratia Universala a Drepturilor Omului adoptata de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite la 10 decembrie 1948.
Preambul

Considerind ca recunoasterea demnitatii inerente tuturor membrilor familiei umane si a drepturilor lor egale si inalienabile constituie fundamentul libertatii, dreptatii si pacii in lume,

Considerind ca ignorarea si dispretuirea drepturilor omului au dus la acte de barbarie care revolta constiinta omenirii si ca faurirea unei lumi in care fiintele umane se vor bucura de libertatea cuvintului si a convingerilor si vor fi eliberate de teama si mizerie a fost proclamata drept cea mai inalta aspiratie a oamenilor,

Considerind ca este esential ca drepturile omului sa fie ocrotite de autoritatea legii pentru ca omul sa nu fie silit sa recurga, ca solutie extrema, la revolta impotriva tiraniei si asupririi,

Considerind ca este esential a se incuraja dezvoltarea relatiilor prietenesti intre natiuni,

Considerind ca in Carta popoarele Organizatiei Natiunilor Unite au proclamat din nou credinta lor in drepturile fundamentale ale omului, in demnitatea si in valoarea persoanei umane, drepturi egale pentru barbati si femei si ca au hotarit sa favorizeze progresul social si imbunatatirea conditiilor de viata in cadrul unei libertati mai mari, 

Considerind ca statele membre s-au angajat sa promoveze in colaborare cu Organizatia Natiunilor Unite respectul universal si efectiv fata de drepturile omului si libertatile fundamentale, precum si respectarea lor universala si efectiva,

Considerind ca o conceptie comuna despre aceste drepturi si libertati este de cea mai mare importanta pentru realizarea deplina a acestui angajament, 

ADUNEAREA GENERALA proclama

prezenta DECLARATIE UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI, ca ideal comun spre care trebuie sa tinda toate popoarele si toate natiunile, pentru ca toate persoanele si toate organele societatii sa se straduiasca, avind aceasta Declaratie permanent in minte, ca prin invatatura si educatie sa dezvolte respectul pentru aceste drepturi si libertati si sa asigure prin masuri progresive, de ordin national si international, recunoasterea si aplicarea lor universala si efectiva, atit in sinul popoarelor statelor membre, cit si al celor din teritoriile aflate sub jurisdictia lor.


Articolul 1 
Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si in drepturi. Ele inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se comporte unii fata de altele in spiritul fraternitatii.

Articolul 2
Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si libertatile proclamate in prezenta Declaratie fara nici un fel de deosebire ca, de pilda, deosebirea de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, avere, nastere sau orice alte imprejurari. 
In afara de aceasta, nu se va face nici o deosebire dupa statutul politic, juridic sau international al tarii sau al teritoriului de care tine o persoana, fie ca aceasta tara sau teritoriu sint independente, sub tutela, neautonome sau supuse vreunei alte limitari a suveranitate.

Articolul 3
Orice fiinta umana are dreptul la viata, la libertate si la securitatea persoanei sale.

Articolul 4
Nimeni nu va fi tinut in  sclavie , nici in servitute; sclavajul si comertul cu sclavi sint interzise sub toate formele lor.

Articolul 5
Nimeni nu va fi supus torturii, nici la pedepse sau tratamente crude, inumane sau degradante.

Articolul 6
Fiecare om are dreptul sa i se recunoasca pretutindeni personalitatea juridica.

Articolul 7
Toti oamenii sint egali in fata legii si au, fara nici o deosebire, dreptul la o egala protectie a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar viola prezenta Declaratie si impotriva oricarei provocari la o asemenea discriminare.

Articolul 8
Orice persoana are dreptul la satisfactia efectiva din partea instantelor juridice nationale competente impotriva actelor care violeaza drepturile fundamentale ce-i sint recunoscute prin constitutie sau lege.

Articolul 9
Nimeni nu trebuie sa fie arestat, detinut sau exilat in mod arbitrar.

Articolul 10
Orice persoana are dreptul in deplina egalitate de a fi audiata in mod echitabil si public de catre un tribunal independent si impartial care va hotari fie asupra drepturilor si obligatiilor sale, fie asupra temeiniciei oricarei acuzari in materie penala indreptata impotriva sa.

Articolul 11
Orice persoana acuzata de comiterea unui act cu caracter penal are dreptul sa fie presupusa nevinovata pina cind vinovatia sa va fi stabilita in mod legal in cursul unui proces public in care i-au fost asigurate toate garantiile necesare apararii sale. Nimeni nu va fi condamnat pentru actiuni sau omisiuni care nui constituiau, in momentul cind au fost comise, un act cu caracter penal conform dreptului international sau national. De asemenea, nu se va aplica nici o pedeapsa mai grea decit aceea care era aplicabila in momentul cind a fost savirsit actul cu caracter penal.

Articolul 12
Nimeni nu va fi supus la imixtiuni arbitrare in viata sa personala, in familia sa, in domiciliul lui sau in corespondenta sa, nici la atingeri aduse onoarei si reputatiei sale. Orice persoana are dreptul la protectia legii impotriva unor asemenea imixtiuni sau atingeri.

Articolul 13
Orice persoana are dreptul de a circula in mod liber si de a-si alege resedinta in interiorul granitelor unui stat. Orice persoana are dreptul de a parasi orice tara, inclusiv a sa, si de reveni in tara sa.

Articolul 14
In caz de persecutie, orice persoana are dreptul de a cauta azil si de a beneficia de azil in alte tari. 
Acest drept nu poate fi invocat in caz de urmarire ce rezulta in mod real dintr-o crima de drept comun sau din actiuni contrare scopurilor si principiilor Organizatiei Natiunilor Unite.

Articolul 15
Orice persoana are dreptul la o cetatenie. 
Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de cetatenia sa sau de dreptul de a-si schimba cetatenia.

Articolul 16 
Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. Ei au drepturi egale la contractarea casatoriei, in decursul casatoriei si la desfacerea ei. 
Casatoria nu poate fi incheiata decit cu consimtamintul liber si deplin al viiitorilor soti. 
Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului.

Articolul 17
Orice persoana are dreptul la proprietate, atit singura, cit si in asociatie cu altii. 
Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa.

Articolul 18
Orice om are dreptul la libertatea gindirii, de constiinta si religie; acest drept include libertatea de a-si schimba religia sau convingerea, precum si libertatea de a-si manifesta religia sau convingerea, singur sau impreuna cu altii, atit in mod public, cit si privat, prin invatatura, practici religioase, cult si indeplinirea riturilor.

Articolul 19
Orice om are dreptul la libertatea opiniilor si exprimarii; acest drept include libertatea de a avea opinii fara imixtiune din afara, precum si libertatea de a cauta, de a primi si de a raspindi informatii si idei prin orice mijloace si independent de frontierele de stat.

Articolul 20
Orice persoana are dreptul la libertatea de intrunire si de asociere pasnica. 
Nimeni nu poate fi silit sa faca parte dintr-o asociatie.

Articolul 21
Orice persoana are dreptul de a lua parte la conducerea treburilor publice ale tarii sale, fie direct, fie prin reprezentanti liber alesi. 
Orice persoana are dreptul de acces egal la functiile publice din tara sa. 
Vointa poporului trebuie sa constituie baza puterii de stat; aceasta vointa trebuie sa fie exprimata prin alegeri nefalsificate, care sa aiba loc in mod periodic prin sufragiu universal, egal si exprimat prin vot secret sau urmind o procedura echivalenta care sa asigure libertatea votului. 

Articolul 22
Orice persoana, in calitatea sa de membru al societatii, are dreptul la securitatea sociala; ea este indreptatita ca prin efortul national si colaborarea internationala, tinindu-se seama de organizarea si resursele fiecarei tari, sa obtina realizarea drepturilor economice, sociale si culturale indispensabile pentru demnitatea sa si libera dezvoltare a personalitatii sale.

Articolul 23
Orice persoana are dreptul la munca, la libera alegere a muncii sale, la conditii echitabile si satisfacatoare de munca, precum si la ocrotirea impotriva somajului. 
Toti oamenii, fara nici o discriminare, au dreptul la salariu egal pentru munca egala. 
Orice om care munceste are dreptul la o retribuire echitabila si satisfacatoare care sa-i asigure atit lui, cit si familiei sale, o existenta conforma cu demnitatea umana si completata, la nevoie, prin alte mijloace de protectie sociala. 
Orice persoana are dreptul de a intemeia sindicate si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselelor sale .

Articolul 24
Orice persoana are dreptul la odihna si recreatie, inclusiv la o limitare rezonabila a zilei de munca si la concedii periodice platite.

Articolul 25
Orice om are dreptul la un nivel de trai care sa-i asigure sanatatea si bunastarea lui si familiei sale, cuprinzind hrana, imbracamintea, locuinta, ingrijirea medicala, precum si serviciile sociale necesare; el are dreptul la asigurare in caz de somaj, boala, invaliditate, vaduvie, batrinete sau in celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenta, in urma unor imprejurari independente de vointa sa. 
Mama si copilul au dreptul la ajutor si ocrotire deosebite. Toti copiii, fie ca sint nascuti in cadrul casatorii sau in afara acesteia, se bucura aceeasi protectie sociala.

Articolul 26
Orice persoana are dreptul la invatatura. Invatamintul trebuie sa fie gratuit, cel putin in ceea ce priveste invatamintul elementar si general. Invatamintul elementar trebuie sa fie obligatoriu. Invatamintul tehnic si profesional trebuie sa fie la indemina tuturor, iar invatamintul superior trebuie sa fie de asemenea egal, accesibil tuturora, pe baza de merit. 
Invatamintul trebuie sa urmareasca dezvoltarea deplina a personalitatii umane si intarirea respectului fata de drepturile omului si libertatile fundamentale. El trebuie sa promoveze intelegerea, toleranta, prietenia intre toate popoarele si toate grupurile rasiale sau religioase, precum si dezvoltarea activitatii Organizatiei Natiunilor Unite pentru mentirenea pacii. 
Parintii au dreptul de prioritate in alegerea felului de invatamint pentru copiii lor minori.

Articolul 27
Orice persoana are dreptul de a lua parte in mod liber la viata culturala a colectivitatii, de a se bucura de arte si de a participa la progresul stiintific si la binefacerile lui. 
Fiecare om are dreptul la ocrotirea intereselor morale si materiale care decurg din orice lucrare stiintifica, literara sau artistica al carei autor este.

Articolul 28
Orice persoana are dreptul la o orinduire sociala si internationala in care drepturile si libertatile expuse in prezenta Declaratie pot fi pe deplin infaptuite.

Articolul 29
Orice persoana are indatoriri fata de colectivitate, deoarece numai in cadrul acesteia este posibila dezvoltarea libera si deplina a personalitatii sale. 
In exercitarea drepturilor si libertatilor sale, fiecare om nu este supus decit numai ingradirilor stabilite prin lege, exclusiv in scopul de a asigura cuvenita recunoastere si respectare a drepturilor si libertatilor altora si ca sa fie satisfacute justele cerinte ale moralei, ordinii publice si bunastarii generale intr-o societate democratica. 
Aceste drepturi si libertati nu vor putea fi in nici un caz exercitate contrar scopurilor si principiilor Organizatiei Natiunilor Unite.

Articolul 30
Nici o dispozitie a prezentei Declaratii nu poate fi interpretata ca implicind pentru vreun stat, grupare sau persoana dreptul de a se deda la vreo activitate sau de a savirsi vreun act indreptat spre desfiintarea unor drepturi sau libertati enuntate in prezenta Declaratie . 


Sursa :
http://www.ohchr.org/






















marți, 6 decembrie 2016

PSIHOLOGIA COPILULUI: Dezvoltarea copilului in primii 3 ani de viață

Primii ani din viata copilului sunt hotaratori pentru dezvoltarea sa viitoare. Bebelusul creste intr-un ritm extrem de rapid  si de aceea urmarirea atenta si continua de catre parinti a etapelor de dezvoltare este foarte importanta. In efortul sau de a cunoste mediul inconjurator, copilul acumuleaza experiente si informatii si treptat intelege utilitatea sau necesitatea fiecarui nou obicei din viata sa – cand ii este foame, cand vrea sa se joace, cand simte nevoia de tandrete si protectie din partea parintilor sai. Doar in primul an copilul isi tripleaza greutatea de la nastere, invata sa mearga, sa spuna cateva cuvinte, sa comunice si sa interactioneze cu cei apropiati.
        Prezentarea  principalelor achizitii psihomotorii pana la varsta de trei ani este realizata pe luni, astfel:
I. Motricitate:
  1. Capul moale;
  2. Ridica usor capul care recade repede;
  3. Tine capul;
  4. Sta o fractiune de secunda sustinut;
  5. Tine capul drept stabil, zgarie diferite obiecte, prehensiune precara;
  6. In decubit dorsal, ridica picioarele in sus, se intoarce de pe o parte pe alta, prehensiune palmara;
  7. Sta in sezut sustinut, scade in maini, prehensiune radio-palmara;
  8. Sta in sezut, se tine in picioare cand e sustinut de maini;
  9. Prehensiune mediodigitala;
  10. Sta in picioare, se ridica sustinut, prohensiune cu opozabilitate;
  11. In picioare langa bara, ridica picioarele si le repune;
  12. Merge sustinut numai de o mana;
15. Merge, urca scarile ajutandu-se de maini;
18. Merge singur si repede, urca scarile tinut de o mana, se aseaza singur pe scaunel;
21. Urca si coboara pe o scara sustinut de o mana, da cu piciorul in minge;
24. Alearga fara sa cada;
30. Sare cu ambele picioare, incearca sa se tina intr-un picior. Tine corect creionul;
36. Sare pe ambele picioare, incearca sa se tina intr-un picior, tine corect creionul, merge pe bicicleta, urca si coboara o scara alternand picioarele;
II. Adaptare senzoriala:
  1. Asculta sunete, vede un obiect in linie mediana;
  2. Priveste mana examinatorului, urmareste un obiect de la linia mediana;
  3. Urmareste un obiect pana la 180 de grade, priveste un obiect mai mult de un minut;
  4. Vede imediat un obiect, ridica mainile dupa obiecte, incearca sa localizeze un sunet;
  5. Urmareste cu ochii obiectele disparute, tine un cub priveste un altul;
  6. Prinde cu amandoua mainile, incearca sa reapuce un obiect cazut, duce obiectele la gura;
  7. Recunoaste jucarii;
  8. Ia doua cuburi in cele doua maini, tine un cub, priveste alt obiect;
  9. Loveste un cub de altul, apuca un al treilea cub;
  10. Descopera un obiect ascuns sub privirea sa, aseaza un cub pe o suprafata;
  11. Aseaza jucarii pe o suprafata;
  12. Incearca sa construiasca un turn din cuburi;
15. Turn din doua cuburi, incearca sa intoarca paqginile unei carti. introduce corect cuburile mici in cele mari;
18. Turn de trei-patru cuburi, mazgaleste spontan pe hartie;
21. Turn din cinci- sase cuburi;
24. Imita cu creionul pe hartie linii verticale si orizontale;
30. Face un turn din opt cuburi,  imita cu creionul pe hartie linii verticale si orizontale;
36. Realizeaza un turn si pod din cuburi. Deseneaza si explica ce a desenat, copiaza cercul;
              Fiecare copil urmeaza drumul sau in dezvoltarea psihomotrica, dexteritatile si obiectivele sale fiind definite de personalitatea sa. Astfel este inutila comparatia sa cu alti copii de aceeasi varsta. E ca si cum ai incerca sa compari degetele de la o singura mana intre ele.
Limbajul:
  1. Mici zgomote guturale;
  2. Surade cand i se vorbeste, emite vocale izolate;
  3. Gangureste, rade;
  4. Gangureste,vocalize;
  5. Striga in puseuri;
  6. Intoarce capul la sunet, gangureste spontan;
  7. Spune “m…m…”, vocalizari silabice;
  8. Silabe izolate: ma, ta, ba, pa;
  9. Papa, mama, tata, imita sunete, intelege, raspunde la nume;
  10. Pricepe cuvinte ca: mama, tata, papa,nu;
  11. Papa, mama, tata, imita sunete,  raspunde la nume;
  12. Spune doua cuvinte, pricepe sa dea obiecte la cerere;
15. 4-5 cuvinte, limbaj sub forma de jargon;
18. 10 cuvinte si nume proprii, denumeste imagini din carti cu poze;
21. 20 de cuvinte, combina spontan 3-4 cuvinte, repeta cuvinte, asculta ordine;
24. Fraze din 3-4 cuvinte, utilizeaza cuvinte ca: eu, tu, al meu, verbalizeaza ce face;
30. Isi spune numele complet, utilizeaza pluralul, stie sa spuna functiile unor obiecte;
36. Descrie ce fac animalele sau oamenii din imagini, raspunde la intrebari, utilizeaza prepozitii, apare “de ce-ul”;
            Reactii sociale:
  1. Figura inexpresiva;
  2. Mimica la figura umana, observa examinatorul;
  3. Gangureste cand se vorbeste;
  4. Suras spontan, recunoaste biberonul, se ascunde dupa o carpa;
  5. Surade la imaginea din oglinda;
  6. Diferentiaza pe straini, surade si vocalizeaza la vederea propiei imagini din oglinda;
  7. Apuca bine alimente solide, culcat, duce piciorul la gura, mangaie imaginea din oglinda;
  8. Suge jucarii, incearca cu insistenta sa apuce jucarii;
  9. Isi tine biberonul, mananca singur un biscuit;
  10. Pricepe: bravo,pa;
  11. Se joaca si cerceteaza diferite obiecte;
  12. Pricepe sa faca gesturi de ajutor la imbracare;
15. Control partial al sfincterelor, arata cand doreste un obiect;
18. Incearca sa manace singur cu lingurita, controlul sfincterelor pe parcursul zilei;
21. Bea singur din ceasca, arata celor din jur ce il intereseaza, cere cand vrea sa manance si sa bea;
24. Mananca corect cu lingurita, controlul sfincterelor pe parcursul noptii, se imbraca singur cu o jacheta, se joaca in grup fara cooperare;
30. Utilizeaza “eu” pentru a denumi;
36. Se joaca in grup cooperand, stie sa-si spuna sexul, se imbraca si mananca singur.
           Evolutia principalelor achizitii psihomotorii pana la varsta de trei ani, reprezinta o dezvoltare normala, iar abilitatile dobandite de copil se constituie in etape ale dezvoltarii sale. Aceste etape sunt parcurse de fiecare copil mai repede sau mai incet, dar ordinea in care sunt parcurse este aceeasi si respecta un anumit calendar. De aceea este inutila comparatia cu alti copii, o intarziere de una sau doua luni in dobandirea unei abilitati nefiind semnificativa.
          Unii copii isi pot imbunatatii in mod inegal abilitatile, in sensul ca dezvoltarea vorbirii se poate face in detrimentul capacitatii motrice sau invers. Pentru o mai buna dezvoltare este bine ca cel mic sa fie stimulat. Vorbiti-i si cantati-i inca din primele zile. Veti fi surprinsi de rapiditatea cu care se va stabili o relatie intre voi si copil. Copilul are nevoie de atentie si de afectiune si reactioneaza pozitiv atunci cand este bagat in seama.
          Aceste date au fost preluate de la Institutul pentru ocrotirea mamei si copilului Alfred Rusescu ( IOMC ) –  Bucuresti.

luni, 5 decembrie 2016

TERAPIA PRIN CULOARE: Dincolo de aparenta cromatică, culorile ne pot remonta trupul și sufletul


In goana nebuna dupa a face, a realiza, a strange sau a acumula diverse lucruri materiale, adesea, uitam de noi insine. Atunci organismul nostru se dezechilibreza, aparand stari de neliniste, de tensiune atat psihica, spirituala cat si fizica. Pe scurt, este vorba despre starea de stres, atat de mult discutata incat a devenit o problema cotidiana pentru majoritatea oamenilor.
In situatii de stres, putem apela la terapia prin culoare, o metoda terapeutica perfect naturala care este apta de a reechilibra organismul nostru. Aceasta forma de terapie si-a dovedit eficienta inca din indepartatul trecut, in Egiptul Antic, unde era utilizata de catre zeul Thot, stapanul culorilor, pentru a trezi sau amplifica la oameni facultatile spirituale latente. De asemenea, nici grecii si romanii nu s-au lasat mai prejos, folosindu-se de razele ultraviolete ca o forma de cromoterapie.
Indicatiile terapeutice ale celor sapte culori de baza ale spectrului luminii albe descompuse prin prisma acopera o paleta larga de diverse afectiuni fizice si psihice ale corpului uman, astfel:
  • ROSU – culoarea rosie este considerata a fi un stimulent universal. Ea este asociata cu caldura. Este indicata in stari de moleseala, lancezeala, oboseala, depresie, tulburari respiratorii, raceala, tuberculoza, bronsita, anemie, gripa, dureri reumatice etc. De asemenea, o nuanta derivata din rosu, “rozul” este un bun stimulent cardiac si diuretic, fiind recomandat si in procesul de armonizare a emotiilor.
  • PORTOCALIU – culoarea portocalie este indicata in lupta impotriva oboselii, deceptiilor, deziluziilor, ipohondriei, stresului, dementei senile, epilepsiei, astmului cronic, tusei, spasmofiliei, etc. De asemenea, mai poate fi utilizata pentru o mai buna si rapida asimilare a unor idei noi, cum ar fi in procesul de studiu premergator examenelor.
  • GALBEN – culoarea galbena amplifica vivacitatea mentala si deci, actioneaza cu precadere in cadrul sistemului nervos central. Este recomandata in ameliorarea problemelor digestive, stimularea sistemului limfatic, obtinerea unui mai bun autocontrol si in obtinerea unui tonus mai ridicat. Totodata, actioneaza benefic in cazuri de indigestie, migrena, epuizare nervoasa, diabet, afectiuni ale ficatului si ale vezicii biliare, hemoroizi, tulburari stomacale, etc.
  • VERDE – culoarea verde este recunoscuta pentru capacitatea sa de a destinde psihicul si corpul, in cazuri de dureri de cap, nevralgii, hipertensiune, insomnie, ulcer, tulburari cardiace sau de cancer. Astfel, aceasta culoare actioneaza in favoarea reechilibrarii structurii psihosomatice a organismului nostru, reducand starea de stres si combatand cu succes starea de oboseala.
  • ALBASTRU – culoarea albastra este recomandata in cazurile de imunitate scazuta, in starile infectioase, febrile, inflamatorii, de voma, in insolatie, in crizele de reumatism, bufeuri de caldura, dureri de cap, dureri de dinti, insomnie, etc. Are darul de a ne ajuta sa ne armonizam cu mediul inconjurator, cu anturajul in care traim, si sa ne deschidem mintea si sufletul catre lucruri superioare sau elevate.
  • INDIGO – culoarea indigo este utila in migrene. Ea stimuleaza activitatea glandei tiroide si purifica sistemul circulator si fizic. Prin harul deosebit de a elibera mentalul ne usureaza accesul la starile de meditatie, accelerand astfel evolutia noastra spirituala. Din punct de vedere spiritual, culoarea indigo este considerata a fi o reflexie a Sfantului Duh.
  • VIOLET – culoarea violet are capacitatea extraordinara de a ne calma profound, da a anihila orice frica, de a stopa tendintele noastre agresive si de a favoriza reveria sau visarea cu ochii deschisi. Avand o frecventa inalta de vibratie, este asociata cu procesul de purificare. Stimuleaza intuitia spirituala. Este indicata in cazurile de insomnie, nevralgie, nevroza, reumatism, crampe, tulburari de vedere, tulburari mentale, etc.
Bibliografie: Teodor Vasile, Curs de Practica Spirituala si Psihoterapie;

duminică, 4 decembrie 2016

Alimentația, ca linie de prevenție / tratament în caz de depresie postpartum


A avea un copil este ceva minunat, ceva ce cuvintele nu pot descrie, oricât de frumoase și alese ar fi acestea. Împlinirea sufletească și fericirea strângerii în brate a puiului tău nu pot fi egalate de nimic în această lume. 
Pe măsura unicității acestor trăiri este și provocarea pe care o ridică statutul de părinte. Inevitabil, orice părinte trebuie sa realizeze o reajustare a priorităților sale din toate punctele de vedere, de la independenta, schimbări de buget la repoziționare în cadrul relațiilor cu membrii familiei și prieteni . 
Deși,  majoritatea părinților reușesc să se adapteze cu succes la noul statut, provocările sunt recunoscute a fi dificile.
Atunci când aproape toate ritualurile tale cu care erai obișnuit/ă se duc pe apa sâmbetei riști ca inclusiv stilul de viață alimentar să fie dat peste cap . 
Aici vorbim despre un punct cheie în menținerea stării de sănătate mintală și emoțională după aducerea pe lume a unui copil.
Este cunoscut faptul că proaspetele mămici riscă să se confrunte cu depresia postpartum. Află cum starea de Baby Blues, depresia postpartum și stilul alimentar sunt interconectate.

Starea de Baby Blues 
Perioada celor 9 luni de gestatie culmineaza cu procesul travaliului, care este caracterizata de contractii musculare puternice, cand copilul este impins prin canalul nasterii si suporta timp de mai multe ore o presiune considerabila.
Una din două proaspete mămici experimentează dupa nastere ceea ce se numește Baby Blues. Acest fenomen se întâmplă de regulă între ziua a treia și ziua a cincea  după naștere și coincide cu perioada în care laptele matern începe sa se producă,  ceea ce implică modificări hormonale substanțiale.
Proaspetele mămici se pot simți anxioase, vulnerabile, iritate și neîncrezătoare în capacitățile lor de a îngriji asa cum se cuvine nou-născutul. Aceste stări sunt perfect normale și dispar de la sine după primele două săptămâni. O ședință bună de plâns și de descărcare a acestor trăiri va ajuta mama să depășească criza. Asigurarea faptului că este firesc ceea ce i se întâmplă nu va face decât să grăbească recuperarea mămicii aflata în impas.

Depresia postpartum 
Depresia postpartum atinge o frecventa pana la 15% din nasteri si se manifesta prin scaderea interesului pentru viata, lipsa partiala sau totala de energie, tulburari de somn, pierderea apetitului, izolare. Mamele depresive plang foarte mult, au opinii negative despre partener si despre viata, sunt descurajate. Un rol important in instalarea depresiei il au factorii biologici, ca: anemia, denutritia, boli cardiace, hepatice sau renale, care epuizeaza organismul, precum si factorii sociali alaturi de cei genetici. Frecventa depresiei postpartum este mai mare la mamele adolescente, cele cu o viata familiala disfunctionala, cu stare materiala proasta.
Efectele asupra ingrijirii copilului sunt multiple in functie de severitatea depresiei si de forma de manifestare. Cele mai frecvente sunt depresiile usoare, caracterizate de comportamentul dezorientat al mamei, nesigur, asociat cu sentimentul ca este depasita de evenimente, sentimentul de teama, iar uneori sunt prezente palpitatiile si starile de panica. Depresiile severe pot fi insotite de idei delirante, a caror tema este copilul, deliruri cu teme de vinovatie, autoacuzare.
Noile date arată faptul că depresia postpartum poate apărea și la proaspeții tatici, procentul acestora crescând până la 68% în primii 5 ani de viață ai copilului .
Vestea bună este că această afecțiune poate fi tratata. Terapia, grupurile de suport, un stil de viata sănătos și chiar antidepresivele pot ajuta părinți depresivi sa se vindece.

Nutriția, ca linie de prevenție / tratament în  caz de depresie postpartum
Conform publicației Foxnews, a mânca sănătos atunci când te lupti cu un episod depresiv postpartum poate părea dificil, însă specialiștii americani susțin că este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face atât pentru propria persoană cât și pentru bebe.
Mai jos vei regăsi un număr de 7 strategii care să te ajute sa fii hrănită sănătos și bine:
1. Pregătește-te înainte de sosirea lui bebe
Cele mai multe viitoare mămici se pregătesc de venirea bebelușului din punct de vedere al igienei, al vestimentației și al alimentației acestuia . Însă,  te-ai gândit că poți folosi acest interval de timp și pentru a pregăti in avans anumite mâncăruri preferate, pe care le poți congela, servindu-le după nașterea bebelușului? Astfel, vei economisi timp prețios, pe care îl poți folosi pentru a te odihni. Cu siguranță, vei avea nevoie . In plus, ingrijirea unui nou născut te va solicita 100%, asa ca ai nevoie sa e hrănești corespunzător pentru a beneficia de nutrienti de calitate .

2. Mănâncă porții mici pe parcursul zilei
Ai grija sa mănânci cu regularitate porții mici bogate în carbohidrați complexi, grăsimi esențiale și proteine în vederea evitării sau prevenirii oscilațiilor severe de insulină din sânge. Atunci când nivelul zahărului din sânge este instabil sau foarte scăzut, depresia și anxietatea se pot resimți și mai intens, fiind necesara menținerea stabilității acestuia. Servirea de porții mici de mâncare te vor energiza corespunzător, fiind ușor de preparat în doar câteva minute . 
A găti sănătos nu trebuie să te conducă la ideea de muncă grea în bucătărie. Iată câteva exemple de gustări sau feluri de mâncare sănătoase: fructe proaspete, cereale integrale (orez brun, orez expandat, paine integrala, paste integrale etc.), nuci și semințe (discută cu doctorul în cazul în care alăptezi deoarece este cunoscut faptul că nucile sunt alergenice), leguminoase (fasole, linte, hummus), vegetale  (inclusiv avocado si cartofi dulci), carne albă (pui, curcan), pește (somon, sardine, ton), ouă, lactate, îndulcitori naturali (miere, extract de stevie,  sirop de agave sau de artar).
Ideea de bază este să nu consumați mâncare procesată, bogată în sare și zahăr, întrucât aceasta va agrava simptomele resimțite. Încercați să consumați alimente în stare cat mai naturală. De asemenea , alegeți produse bio, crescute fără agenți de îngrășare sau hormoni de creștere. 

3. Ia gustări energizante pe termen lung
Gustările clasice care îți oferă energie pe termen scurt sunt băuturile cu cofeină , ciocolata și dulciurile rafinate. În schimb, există și gustări energizante la un nivel net superior, cum ar fi combinarea unui măr cu unt de arahide.

4. Solicită ajutor
Dacă simți că nu ai energia sau motivația necesara pentru a găti sănătos, cere ajutor din partea unui membru al familiei sau a unui apropiat. Sprijinul acordat te va ajuta să traversezi această perioadă mai dificilă .

5. Ghidează-te după cercetări
Cercetările de specialitate indică un număr de micronutrienti și minerale care ajută la ameliorarea simptomelor specifice depresiei postpartum . Acestea fac referire la acizi grași polisaturati ( regăsiți în uleiuri de seminte, semințe,  somon și ton), vitaminele din complexul B ( regăsite în cereale integrale , nuci, semințe și iaurt), vitamina D ( se găsește în lapte, ouă, ton și sardine),  zinc ( fruite de mare, vită, migdale , iaurt, năut ), și seleniu (nuci braziliene, orez brun, ton și creveți ).

6. Ia în considerare suplimentele alimentare 
Asemenea surselor alimentare prezentate anterior, și suplimentele contribuie la ameliorarea simptomelor specifice depresiei postpartum. De exemplu, capsulele cu ulei de pește bogate în Omega -3, complex de vitamina B (luat în fiecare dimineață), zinc și magneziu. În cazul în care alăptezi, există o mulțime de vitamine care pot ajuta la creșterea de nutrienti atât pentru tine cât și pentru copil. Recomandarea este de a discuta întotdeauna cu medicul înainte de a lua orice supliment alimentar . 

7. Fa-ți stocuri de serotonină
Atunci când nivelul de serotonină este scăzut, starea de spirit se înrăutățește și anxietatea crește în intensitate. In astfel de circumstanțe este necesar sa intervi prin a creste viteza de producere a serotoninei . Cum? Prin consumarea de alimente bogate în triptofan, precum ouăle, brânză,  somon, curcan, semințe de dovleac și ananas.




Sursa: www.apa.org / www.foxnews.com