marți, 10 ianuarie 2017

PSIHOLOGIA RESURSELOR UMANE - Spune STOP AGRESIVITĂȚII la locul de muncă. Strategii antibullying

În ultima vreme am auzit nenumărate povești legate de hărțuirea de la locul de muncă, despre umilirea și agresarea angajaților, fie de către colegi, fie de către superiori. Mai mult, așa cum am promis într-un articol precedent, astăzi vom discuta despre fenomenul de "office  bullying".(http://psinsider.blogspot.ro/2016/11/copilul-tau-fost-victima-bullying-ului.html?m=1)


Ce este bullying-ul ?
Bullying-ul este un comportament agresiv, prin intermediul căruia un individ provoacă, in mod voit si repetitiv, o suferinta sau un prejudiciu unui alt individ, aflat într-o postura inegala de putere și care se simte incapabil să se apere.
Bullying-ul îmbracă mai multe forme, de la agresiunea fizica la cea verbala, uneori îmbrăcând forme dintre cele mai subtile (de exemplu, excluderea socială ). 
                    
Studiile de specialitate indică faptul că un tipar de comportament de tip "bullying" la locul de muncă poate conduce la creșterea ratei de absenteism, ratei de demisii și chiar a ratei de procese în instanță.

Mai jos veți regăsi o serie de strategii prin care angajatorul poate contribui la reducerea comportamentelor agresive printre angajați:

1. Dezvoltarea abilităților de comunicare. Există programe de training prin intermediul cărora angajații sunt încurajați să comunice asertiv unii cu ceilalți, să colaboreze în ceea ce privește rezolvarea unor probleme profesionale, să lucreze în echipă. În urma implementării unor astfel de programe, angajații au raportat un nivel mai scăzut de agresivitate și un nivel mai ridicat de satisfacție în cadrul relațiilor interpersonale de la job.
  • 2.Învățarea angajaților despre cum să se înțeleagă unii pe ceilalti. In vederea evitării neînțelegerilor, se pot organiza Workshop-uri prin care angajații sunt învățați despre diferențele naturale de percepție sau opinie, prin intermediul unor exerciții provocative. De exemplu, se pot organiza grupuri mici în care se poate dezbate ce înțelege fiecare prin gest violent. Se poate constata că unii oameni etichetează ca fiind un act violent lovirea unui perete, în timp ce alți oameni percep acest gest ca fiind unul de descărcare a energiei nervoase negative.
3. Identificarea cauzelor și a tiparelor de generare a agresivității printre angajati.
  • Să luăm ca exemplu cazul unui angajator, unde problemele ridicate de către angajați au făcut referire la comportamente de favoritism și sentimentul că managementul nu cunoaște care sunt îngrijorările angajaților. 
    Psihologii au găsit ca rezolvare nominalizarea de către sindicate și management a unui grup de lucru care să gestioneze aceaste probleme.
    După ce a analizat rezultatele unui studiu de tip survey, echipa a dezvoltat un program prin care în fiecare vineri un manager invită un grup de angajați ales aleator pentru a descuta despre îngrijorările acestora, pentru a pune întrebări sau pur și simplu pentru a dezbate diverse tematici. 
  • Chestionarul de evaluare aplicat ulterior a dezvăluit o scădere a ratei de bullying și a altor comportamente agresive în rândul angajaților. Mai mult, s-a constatat o crestere a productivității.
  • 4. Stabilirea unei politici de respect. De asemenea, se recomandă și crearea unei politici de definire a bullying-ului (crearea de afișe, regulamente și manuale). Oricum ar fi, dezvoltarea unei politici nu este suficientă. Angajatorii trebuie să ia măsuri disciplinare împotriva oricărui tip de violență.
     
    Sursa: www.apa.org 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Te invit să îți exprimi opinia referitoare la articolul citit prin postarea unui comentariu aici.